نقش انجام پژوهش های مدرسه ای توسط معلمان در رشدحرفه ای مرتبط با PCKو بهسازی جریان آموزش جغرافیا از دیدگاه اساتید و دانشجو معلّمان نمونه موردی تحقیق دانشگاه فرهنگیان پردیس زینبیه شهرستان پیشوا
کد مقاله : 1049-CNF (R1)
نویسندگان:
عبدالرضا شیرکوند *1، ناصر شیرکوند2، ملیحه شه دوست3، پرند شیرکوند3
1علوم تربیتی،دانشگاه فرهنگیان،پردیس زینبیه شهرستان پیشوا
2علوم تربیتی ،دانشگاه فرهنگیان پردیس زینبیه شهرستان پیشوا
3دانشگاه فرهنگیان پردیس زینبیه شهرستان پیشوا
چکیده مقاله:
یادگیری از تجربه ها و انتقال آن به دیگران،لازمه ی امر آموزش و پرورش است که انجام پژوهش های اقدام پژوهی،درس پژوهی و روایت پژوهی تا حدود زیادی آن را میسر و مرتفع می سازدوبخش زیادی از رشدحرفه ای مرتبط با PCKاز طریق آن به دست می آید.پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش انجام پژوهش های مدرسه ای توسط معلمان دررشدحرفه ای مرتبط با PCKو بهسازی جریان آموزش جغرافیا ، از دیدگاه اساتیدودانشجو معلّمان دانشگاه فرهنگیان پردیس زینبیه ی شهرستان پیشوا در سال 1399انجام شده است . این پژوهش از نظر هدف کاربردی ، از نظر روش توصیفی - تحلیلی و از لحاظ نحوه گردآوری داده ها ، زمینه یابی می باشد.جامعه ی آماری شامل رئیس ، معاونین ، اساتید و دانشجو معلّمان مقطع کارشناسی رشته ی الهیات و آموزش ابتدایی پردیس زینبیه به تعداد 875 نفر بوده و روش نمونه گیری از نوع تصادفی خوشه ای و حجم نمونه با استفاده از جدول کرجسی و مورگان 269 نفر انتخاب گردید.ابزار پژوهش پرسش نامه ی محقق ساخته با 36 سوال بوده که روایی ظاهری و محتوایی آن به وسیله ی پانل متخصصین وکارشناسان تایید شده و پایایی پرسشنامه باکمک آلفای کرونباخ94/0 به دست آمد.یافته ها نشان دادند انجام درس پژوهی توسط دانشجو معلمان با رتبه 85/12 بیشترین تاثیر را در رشد دانش یادگیری و شناخت یادگیرنده و روایت پژوهی با رتبه 65/4 کمترین تاثیر را بر رشد دانش برنامه ی درسی دانشجو معلمان در آموزش جغرافیا دارند و اقدام پژوهی در رتبه سوم تاثیر قرار دارد .
کلیدواژه ها:
اقدام پژوهی ، درس پژوهی، روایت پژوهی ، آموزش ، جغرافیا
وضعیت : مقاله پذیرفته شده است
کاربرد دانش موضوعی - تربیتی (pck) در آموزش جغرافیا