نقش سنجش از دور (RS) و سیستم اطلاعات جغرافیایی (GIS) در آموزش جغرافیا و ارتقای سطح علمی و پژوهشی دانش آموزان در مدارس
کد مقاله : 1047-CNF (R1)
نویسندگان
مسعود سیستانی بدوئی *1، مهدی مرادی2، محمد نادری3، فروغ نادری1، مهدی محمودآبادی1
1دبیر جغرافیای استان کرمان
2اداره کل آموزش و پرورش استان کرمان
3مدرس دانشگاه فرهنگیان استان کرمان
چکیده مقاله
با پیشرفت تکنولوژی در جهان، فنون جدید در حال تولید و ارائه به دنیای پژوهش‌ است. توسعه همه‌جانبه ماهواره‌های تحقیقاتی، یکی از پیشرفت‌هایی بوده که توانسته کمک شایانی به تحقیقات جغرافیایی نماید. یکی از این فنون، سنجش از دور و سیستم اطلاعات جغرافیایی بوده که در کشور مورد توجه فراوان قرار گرفته و در کتاب‌های جغرافیایی مدارس نیز ورود پیدا کرده است. آموزش عملی این فنون در مدارس می‌تواند علاوه بر افزایش یادگیری، ذهن پویای دانش آموزان را شکوفا نموده و به سمت تحقیق سوق دهد. نویسندگان در این تحقیق که با روش کتابخانه‌ای، میدانی و سنجش از دور انجام شده، به معرفی برخی از این فنون شامل بررسی نوسانات پوشش گیاهی و پهنه‌های آبی درسال‌های مختلف، تحلیل گسترش فضای شهری در دهه‌های گذشته، محاسبه جابجایی تپه‌های ماسه‌ای در دوره زمانی مختلف، محاسبه میزان فرونشست زمین، بازدید میدانی و استفاده از پهپاد برای عکس برداری و سه بعدی سازی لندفرم‌ها اقدام کرده‌اند. لزوم بکارگیری این فنون نیازمند وجود دبیران جغرافیای کار آزموده و متخصص در این زمینه است که بتوانند با دیدگاه سیستمی روابط متقابل بین عوامل مختلف محیطی را تبیین و به دانش آموزان انتقال دهند. تشکیل کارگروه‌های تخصصی و آموزشی در آموزش و پرورش همچون برگزاری دوره‌های ضمن خدمت و مهارت آموزی توسط گروه‌های جغرافیای استان می‌تواند در این زمینه مهم و موثر باشد و دبیرانی متخصص و پژوهش محور را برای تربیت و پیشرفت کمی و کیفی دانش آموزان راهی مدارس نمایند. بنابراین تجهیز شدن مدارس به سیستم‌های رایانه‌ای در رسیدن به آموزش‌های نرم‌افزاری بسیار ضروری می‌باشد.
کلیدواژه ها
آموزش، پژوهش، سنجش از دور، سیستم اطلاعات جغرافیایی، مدارس
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی