نقش سنجش از دور (RS) و سیستم اطلاعات جغرافیایی (GIS) در آموزش جغرافیا و ارتقای سطح علمی و پژوهشی دانش آموزان در مدارس |
کد مقاله : 1047-CNF (R1) |
نویسندگان |
مسعود سیستانی بدوئی *1، مهدی مرادی2، محمد نادری3، فروغ نادری1، مهدی محمودآبادی1 1دبیر جغرافیای استان کرمان 2اداره کل آموزش و پرورش استان کرمان 3مدرس دانشگاه فرهنگیان استان کرمان |
چکیده مقاله |
با پیشرفت تکنولوژی در جهان، فنون جدید در حال تولید و ارائه به دنیای پژوهش است. توسعه همهجانبه ماهوارههای تحقیقاتی، یکی از پیشرفتهایی بوده که توانسته کمک شایانی به تحقیقات جغرافیایی نماید. یکی از این فنون، سنجش از دور و سیستم اطلاعات جغرافیایی بوده که در کشور مورد توجه فراوان قرار گرفته و در کتابهای جغرافیایی مدارس نیز ورود پیدا کرده است. آموزش عملی این فنون در مدارس میتواند علاوه بر افزایش یادگیری، ذهن پویای دانش آموزان را شکوفا نموده و به سمت تحقیق سوق دهد. نویسندگان در این تحقیق که با روش کتابخانهای، میدانی و سنجش از دور انجام شده، به معرفی برخی از این فنون شامل بررسی نوسانات پوشش گیاهی و پهنههای آبی درسالهای مختلف، تحلیل گسترش فضای شهری در دهههای گذشته، محاسبه جابجایی تپههای ماسهای در دوره زمانی مختلف، محاسبه میزان فرونشست زمین، بازدید میدانی و استفاده از پهپاد برای عکس برداری و سه بعدی سازی لندفرمها اقدام کردهاند. لزوم بکارگیری این فنون نیازمند وجود دبیران جغرافیای کار آزموده و متخصص در این زمینه است که بتوانند با دیدگاه سیستمی روابط متقابل بین عوامل مختلف محیطی را تبیین و به دانش آموزان انتقال دهند. تشکیل کارگروههای تخصصی و آموزشی در آموزش و پرورش همچون برگزاری دورههای ضمن خدمت و مهارت آموزی توسط گروههای جغرافیای استان میتواند در این زمینه مهم و موثر باشد و دبیرانی متخصص و پژوهش محور را برای تربیت و پیشرفت کمی و کیفی دانش آموزان راهی مدارس نمایند. بنابراین تجهیز شدن مدارس به سیستمهای رایانهای در رسیدن به آموزشهای نرمافزاری بسیار ضروری میباشد. |
کلیدواژه ها |
آموزش، پژوهش، سنجش از دور، سیستم اطلاعات جغرافیایی، مدارس |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |