شیوه‌های مؤثر ارزشیابی مجازی در آموزش جغرافیا در پی شیوع ویروس کرونا
کد مقاله : 1038-CNF (R1)-FULL
نویسندگان:
زهرا براتی1، مریم پیرحسینی *2، زهرا زارعی3
1دانشجوی کارشناسی آموزش جغرافیا، پردیس امام سجاد (ع) بیرجند، دانشگاه فرهنگیان خراسان جنوبی، ایران
2دانشجوی کارشناسی آموزش جغرافیا، پردیس امام سجاد (ع) بیرجند، دانشگاه فرهنگیان خراسان جنوبی، ابران
3دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز
چکیده مقاله:
ارزشیابی یک فرآیند نظامدار (سیستماتیک) برای جمع آوری،تحلیل و تفسیر اطلاعات است تا تعیین شود که هدف‌های موردنظر به چه میزانی تحقق یافته اند. درپی شیوع ویروس کرونا در سال 2020 و تعطیلی مدارس و آموزشگاه ها، آموزش مجازی درسراسر کشور رواج یافت.یکی از مسائل مهم آموزش مجازی ارزشیابی از آموخته های فراگیران است. این پژوهش به بررسی شیوه های مؤثر ارزشیابی مجازی در پی شیوع ویروس کرونا در آموزش جغرافیا انجام گرفته است. در این میان آنچه برای دبیران جغرافیا دارای اهمیت است آن است که علم جغرافیا به شناخت محیط می-پردازد، بنابراین تدریس و ارزشیابی در فضای مجازی نباید منجر به عدم شناخت فراگیران از محیط واقعی شود. هدف این پژوهش آشنایی دبیران جغرافیا با شیوه های مؤثر ارزشیابی در آموزش جغرافیا در شرایط کنونی است.روش تحقیق در این پژوهش به صورت کتابخانه ای –اینترنتی بوده که در آن از کتاب ها و مقالات معتبر در این زمینه استفاده شده است.نتایج این پژوهش نشان میدهد شیوه هایی که برای ارزشیابی درس جغرافیا پیشنهاد شده است شیوه های فعال و موثر است که در طول ارزشیابی نیز به یادگیری دانش آموزان در درس جغرافیا کمک می کند، و نوعی سنجش به مثابه یادگیری محسوب می شود. شیوه‌ای مانند کار پوشه الکترونیک، موجب رشد بالقوه دانش آموز در همه جنبه ها می شود، روشی مانند تالار گفتگو به تقویت مهارت هایی مانند پژوهشگری، شناختی، اجتماعی و... کمک می کند.
کلیدواژه ها:
ارزشیابی، ارزشیابی مجازی، آموزش جغرافیا، کرونا
وضعیت : مقاله برای ارائه به صورت پوستر پذیرفته شده است
کاربرد دانش موضوعی - تربیتی (pck) در آموزش جغرافیا