ایجاد موقعیت های یادگیری مطلوب و رضایت بخش در آموزش جغرافیا با استفاده از راهبرد گردش علمی Creating desirable and satisfying learning opportunities in geography education Using the circulation strategy
کد مقاله : 1036-CNF (R1)-FULL
نویسندگان:
فاطمه مرادی *1، مفید شاطری2
1دانشگاه
2جغرافیا، علوم انسانی، دانشگاه شوکت، شهر بیرجند، خراسان جنوبی
چکیده مقاله:
بازدیدهای علمی یکی از روش های فعال، موثر و اجتناب ناپذیر در تدریس و روشی مناسب جهت یادگیری – یاددهی است که به صورت گروهی و با مدیریت، برنامه ریزی و سازماندهی دقیق استادان در خارج از کلاس درس انجام می شود . بازدیدهای میدانی فعالیتی کاوشگرانه و مشارکتی و یکی از کاراترین و جذاب ترین روش های یادگیری در دانشجویان است که سبب می شود آموزش از فضای بسته و یکنواخت کلاس به طبیعت منتقل شده و تعامل مستمر و مشارکت فعال و هدفمند دانشجویان را در حین تدریس به همراه دارد، همچنین دانشجویان با مشاهده مستقیم و تعامل بی واسطه با پدیده های طبیعت،آموخته های قبلی و مفاهیمی را که در کلاس تدریس شده به صورت بهینه در حافظه خود تثبیت می کنند لذا یادگیری آنان نیزپویا و عمیق و پایدارتر بوده و از آنها در موقعیت های جدید زندگی بهره می برند. همچنین بازدیدهای علمی می تواند در ابعاد گوناگون تربیتی در دانشجویان نقش موثری داشته باشند.با توجه به ماهیت جغرافیا، "روش تدریس مبتنی بر بازدیدهای علمی" به عنوان یکی از شیوه هایی که توانایی آموزش مطلوب و رضایت بخش درس جغرافیا را به همراه دارد و یک روش نوین و جذاب آموزشی که متناسب با تغییرات و تحولات شیوه های آموزشی عصر کنونی است، ضروری می نماید. مشاهده و برخورد مستقیم با موضوعات و مسائل جغرافیایی به عنوان یک ابزار مهم یادگیری و یکی از مناسب ترین وسایل کسب تجربه های علمی و ارزشمند و سرآغاز و مبنای کار تحقیق و آموزش دانش جغرافیا است.
کلیدواژه ها:
یادگیری، بازدید علمی، آموزش جغرافیا
وضعیت : مقاله پذیرفته شده است
کاربرد دانش موضوعی - تربیتی (pck) در آموزش جغرافیا