بررسی جایگاه فناوری اطلاعات و ارتباطات در آموزش جغرافیا
کد مقاله : 1034-CNF (R1)-FULL
نویسندگان:
غلامرضا ادبی مهذب *1، زهرا صابر2، علی معینی زاده1
1آموزش و پرورش شهرستان دزفول
2موسسه آموزش عالی دامون
چکیده مقاله:
فناوری اطلاعات و ارتباطات در حوزه های گوناگون زندگی آدمی از جمله تعلیم و تربیت تاثیر گسترده و چشمگیری داشته است. یادگیری های مبتنی بر فناوری های نوین اطلاعاتی، با ایجاد تغییرات بنیادین در مفاهیم آموزش سنتی، توانسته است بسیاری از ناکارآمدی های نظام های آموزشی را رفع کرده و دگرگونی های اساسی را درآموزش به وجود آورد. ظرفیت های فناوری اطلاعات و ارتباطات می تواند زمینه های مساعدی را پیش روی آموزشِ دانشی همچون جغرافیا، که با جنبه های عینی و مشهود زندگی دانش آموزان سر و کار دارد و نیازمند تدارک تمهیدات خاص و راهبردهای ویژه می باشد، قرار دهد. از این رو نگارندگان در این پژوهش با بهره گیری از روش توصیفی-تحلیلی و مطالعات کتابخانه ای درصدد پاسخگویی به سوال پژوهش که عبارت است از "فناوری اطلاعات و ارتباطات چه جایگاهی در آموزش جغرافیا دارد؟" ، برآمده اند. یافته های پژوهش حاکی از آن است ابزارها و منابعی که فناوری اطلاعات و ارتباطات در اختیار آموزش جغرافیا قرار می دهد، ضمن تغییر نقش معلم در جریان آموزش به راهنما و راهبر، سبب تقویت علاقه ی دانش آموزان به مفاهیم جغرافیایی، افزایش روحیه پرسشگری و ترغیب آنان به تعامل و همکاری بیشتر در کلاس و استمرار بحث و تبادل نظر می شود. همچنین این ابزارها و منابع به کاربردی نمودن مطالب درسی، تفهیم آسان مفاهیم و انتقال حجم زیاد اطلاعات در کمترین زمان کمک می کند.
کلیدواژه ها:
فناوری، فناوری اطلاعات و ارتباطات، آموزش، آموزش جغرافیا
وضعیت : مقاله پذیرفته شده است
کاربرد دانش موضوعی - تربیتی (pck) در آموزش جغرافیا