فراتحلیل مطالعات مربوط به روش ها و راهکارهای تدریس موثر در آموزش جغرافیا در ایران
کد مقاله : 1031-CNF (R1)-FULL
نویسندگان:
علیرضا احمدی *1، علی ساوری2
1دبیر جغرافیا، اداره آموزش و پرورش شهرستان تکاب
2دبیر جغرافیا، اداره آموزش و پرورش شهرستان گرگان
چکیده مقاله:
هدف پژوهش حاضر، ارزیابی اندازه اثر پژوهشهای صورت گرفته در خصوص روش های تدریس موثر در آموزش جغرافیا می باشد. بنابراین
این پژوهش به روش فراتحلیل و رویکرد کمی انجام شده است. به این منظور مطالعات چاپ شدۀ مرتبط با موضوع و هدف پژوهش، با
جستجو در پایگاه های اطلاعاتی علمی و سایتهای نشریات مرتبط جمع آوری شده و بر اساس معیارهای ورود به مدل، غربال شدند. نهایتا
۶ مطالعه و ۸ اندازه اثر انتخاب شده و وارد مدل فراتحلیل شدند. برای تجزیه و تحلیل داده ها از ملاک اندازه اثر g هدجز، مدل ثابت،
تحلیل حساسیت، نمودار قیفی و آزمون N ایمن از خطا در محیط نرم افزار CMA2 بهره گرفته شد. نتایج حاصل، نشان از عدم وجود
سوگیری انتشار در مطالعات منتخب داشت؛ به این معنا که کمبود پژوهش چاپ نشدۀ قابل توجهی در مدل احساس نمی شود. همچنین
اندازه اثر های مستقل برای هر مطالعه محاسبه شد که تمامی اندازه اثر ها معنی دار بودند و به طور کلی یک اندازه اثر با مقدار ۰.۹۶۸ دارای
تأثیر قوی و سایر اندازه اثرها دارای تأثیر متوسط بودند. علاوه بر آن نتایج نشان داد مدل برآورد شده، مجموعاً دارای اندازه اثری معادل ۰.۶۷۳ میباشد که نشان از تأثیرگذاری قابل توجه مطالعات به کار گرفته شده در مدل دارد.
کلیدواژه ها:
تدریس، روش تدریس، آموزش جغرافیا
وضعیت : مقاله پذیرفته شده است
کاربرد دانش موضوعی - تربیتی (pck) در آموزش جغرافیا