فعالیت های خلاق و بازی های آموزشی در تدریس جغرافیا در دوره ابتدایی |
کد مقاله : 1025-CNF (R1)-FULL |
نویسندگان |
زهرا ساعی *1، مهدی اخروی2، جواد ساعی3 1آموزش ابتدایی، پردیس بنت الهدی صدر فردوس، فردوس، استان خراسان جنوبی، ایران. 2علوم تربیتی، بنت الهدی صدر، دانشگاه امام سجاد، بیرجند 3معلم پایه ی ششم، خراسان جنوبی، شهرستان بشرویه، دبستان امام محمدباقر(ع) |
چکیده مقاله |
آموزش از اجزای جدانشدنی زندگی بشر است. هدف عمده آموزش دوران ابتدایی ،پرورش استعدادها و قابلیت های بالقوه کودکان می باشد. در حال حاضر، کتابها و رسانههای آموزشی تک بعدی موجود در آنها، همچون تصاویر، نمودارها، تابلوها و موارد مشابه در این حوزه نقشی محوری دارند. بازیوارسازی به عنوان پدیدهای نوین و بالقوه فرصت جدیدی را به محدوده آموزشی اضافه میکند که در آن مفاهیم آموزشی بهوسیله یک سناریوی بازیوار به کاربر آموزش داده میشوند. توجه ویژه به فعالیت ها و بازی هایی که دانش آموزان درکلاس و مدرسه انجام می دهند بدون شک بیشتر از فعالیت های کلاسی در رشد دانش آموزان موثرند. بر دستگاه تعلیم و تربیت هر کشوری واجب است در راستای این مهم وارد عرصه شده و زمینه های اجرایی این فرایند را فراهم آورد. در برخی از دروس، مانند جغرافیا، توجه صرف به مطالب کتاب و عدم تحرک و پویایی دانش آموزان در محیط کلاس، این دروس را نیز به مانند دروس فارسی و هدیه های آسمان و قرآن، به دروسی انتزاعی تبدیل می کند و در نتیجه کلاس ها بازدهی لازم را ندارند. از این رو، در اینجا تجربه ای را که همکاران و معلمان گرامی در طی سالیان تجربه کرده اند و به اجرا دراورده اند بازگو میکنیم. |
کلیدواژه ها |
آموزش، جغرافیا، دانش آموز، معلم، بازی |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |