تاثیر بکارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات در یادگیری درس جغرافیای ابتدایی
کد مقاله : 1024-CNF (R1)-FULL
نویسندگان:
فاطمه السادات حسینی طباطبایی *1، مژگان حیدری مفرد2، زهرا کلنگی خواه3
1پردیس امام سجاد (ع) بیرجند
2پردیس امام سجاد (ع)بیرجند
3پردیس امام سجاد(ع)بیرجند
چکیده مقاله:
پژوهش حاضر به‌منظور بررسی تأثیر فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات در یادگیری درس جغرافیا انجام‌گرفته است. روش پژوهش، نیمه تجربی از نوع پیش‌آزمون و پس‌آزمون با گروه کنترل است. جامعه پژوهش را دانش آموزان دختر مقطع ابتدایی شهر بیرجند در سال تحصیلی 1400-1399 به تعداد 217 دانش‌آموز که در 4 مدرسه مشغول به تحصیل بودند، تشکیل دادند. از میان مدارس مجهز به فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات چهار مدرسه به‌طور اتفاقی انتخاب شدند و در هر مدرسه دو کلاس پایه ششم انتخاب شدند که یکی از کلاس‌ها به‌عنوان گروه شاهد و یکی از کلاس‌ها به‌عنوان گروه آزمایش قرار گرفت. پس از برگزاری پیش‌آزمون، محتوای درسی در 4 جلسه با استفاده از فن‌آوری اطلاعات و همچنین به‌صورت سنتی به ترتیب برای کلاس‌های گروه آزمایش و گروه کنترل ارائه شد. درنهایت آزمون پیشرفت تحصیلی مورد تائید گروه‌های آموزشی مربوطه استفاده و اطلاعات جمع‌آوری‌شده تحلیل شد. نتایج به‌دست‌آمده، تأثیر فن‌آوری را بر یادگیری درس جغرافیا نشان می‌دهد.
کلیدواژه ها:
درس جغرافیا، یادگیری، فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات، پیشرفت تحصیلی
وضعیت : مقاله برای ارائه به صورت پوستر پذیرفته شده است
کاربرد دانش موضوعی - تربیتی (pck) در آموزش جغرافیا