روشهای سنجش در آموزش جغرافیا: یک مرور نظاممند |
کد مقاله : 1022-CNF-FULL |
نویسندگان |
علی خاکی *1، مجتبی مهدوی2 1استادیار، گروه معماری، دانشکدۀ انقلاب اسلامی، دانشگاه فنی و حرفهای، تهران، ایران 2گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکدۀ روانشناسی، دانشگاه تهران، تهران، ایران |
چکیده مقاله |
چندصد مقاله در مورد ارزیابی در آموزش جغرافیا وجود دارد. بااینحال، این مقالات از نظر توصیهها و نتیجهگیریها بر اساس شواهد تحقیق متفاوت است. در سطح جهان، عمل مبتنی بر شواهد در اولویت است و درک دقیق آنچه تحقیقات تجربی پیرامون این موضوع میگوید ضروری است. مروری نظاممند، یک روش دقیق را برای دستیابی به چنین امری ارائه میدهد. در پژوهش حاضر، مقالاتی که به ارزیابی در آموزش جغرافیا اختصاصیافتهاند، مورد بررسی قرار گرفتند. روش مورداستفاده در این مطالعه، مروری و بهرهمندی از منابع کتابخانهای بود. در این مطالعه در ابتدا مروری بر منابع کتابخانهای و تحقیقاتی در زمینه روشهای ارزیابی در آموزش جغرافیا، به عمل آمد. تمامی منابع مورداستفاده در این مقاله از موتور جستجوی گوگل، پایگاههای علمی ساینس دایرکت، گوگلاسکولار، وایلی آنلاین و الزویر جستجو شد. نتیجۀ پژوهش حاضر آن بود که وضوح در موارد زیر لازم و ضروری است: (1) دانش و مهارتهای اساسی جغرافیایی که دانشآموزان باید رشد دهند؛ (2) ماهیت پیشرفت یادگیری در هر یک از این زمینهها و (3) انواع روشهای ارزیابی که معیارهای معتبر و قابلاعتمادی از این پیشرفت ارائه دهند. |
کلیدواژه ها |
ارزیابی آموزش جغرافیا، دانش جغرافیایی، بررسی سیستماتیک |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |