کاربرد نظریه هوشهای چندگانه در تدریس مطالعات اجتماعی در دورة ابتدایی (با تاکید بر هوش بصری-فضایی) |
کد مقاله : 1012-CNF (R1)-FULL |
نویسندگان |
زهرا محمدپور *1، ابراهیم امیری2 1آموزش ابتدایی، پردیس امام جعفر صادق (ع)، دانشگاه فرهنگیان خراسان شمالی، بجنورد، ایران 2استادیار گروه آموزش علوم انسانی، دانشگاه فرهنگیان خراسان شمالی، پردیس امام محمد باقر (ع) بجنورد، ایران |
چکیده مقاله |
نظریة هوشهای چندگانه هوارد گاردنر به دلیل داشتن نگاهی جامعنگر به توانمندیهای ذهنی انسان مورد توجه کارشناسان تعلیم و تربیت و معلمان قرار گرفته است. در این مقاله ضمن تعریف نظریة هوشهای چندگانه، الگوی تدریس درس جغرافیا دورة ابتدایی را بر اساس این نظریه و با تأکید بر هوش تجسمی (فضایی) بررسی کردهایم. روش ما در این پژوهش توصیفی-تحلیلی است و از شیوة جمعآوری اطلاعات منابع کتابخانهای و مقالات معتبر علمی استفاده شده است. در این پژوهش به عنوان نمونه چند طرح درس از مفاهیم مهم و کاربردی درس جغرافیا بر اساس هوشهای چندگانه گاردنر عرضه کردهایم. هدف ما از این پژوهش، کاربردی کردن این نظریه در برنامة درسی مدارس و معرفی آن به عنوان روش نوین آموزشی برای تدریس درس جغرافیا دورة ابتدایی میباشد. نیاز است که معلمان محترم به تواناییها و استعدادهای تمام دانشآموزان توجه نمایند و هوشهای بارز آنان را شناسایی کنند و در تدریس از روشهای متعدد استفاده کنند تا اهداف مورد نظر درست و علمی محقق گردد. |
کلیدواژه ها |
هوشهای چندگانه، هوش تجسمی (فضایی)، جغرافیا، دورة ابتدایی، الگوی تدریس |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |