یادگیری اکتشافی در آموزش جغرافیا
کد مقاله : 1048-CNF (R1)-FULL
نویسندگان:
احمد رضائی *
دانشجوی رشته آموزش ابتدایی دانشگاه فرهنگیان خراسان جنوبی
چکیده مقاله:
در دنیای کنونی هیچ کس بی نیاز از تعلیم و تربیت نیست اما یادگیری در دوران کودکی از حساسیت بالایی برخوردار است چرا که زمینه‌ساز شخصیت فرد در حیطه‌های مختلف می باشد. یکی از دروسی که به بررسی تعامل مابین انسان و محیط می‌پردازد و تاکید بر شناخت پدیده های محیطی دارد، درس جغرافیا می باشد. این درس به دلیل داشتن نقش بنیادین در شکل گیری هویت اجتماعی دانش آموزان از اهمیت بسیاری برخوردار است اما به دلیل عدم به کارگیری روش های جذاب و مناسب متأسفانه علاقه زیادی نسبت به این درس در میان دانش‌آموزان وجود ندارد. در این پژوهش ابتدا ضمن تبیین مقدمه و ضرورت پژوهش، سعی شد تا ابتدا به تفصیل به بررسی راهبرد یادگیری اکتشافی پرداخته شود سپس به ارتباط این رویکرد و درس جغرافیا پرداخته شد. به منظور تفهیم بهتر این ارتباط موضوعی در قالب راهبرد اکتشافی ارائه گردید. در انتها باید بیان داشت با توجه به آنکه جغرافیا یکی از دروس بنیادین و با پتانسیل بالا است، بایستی به منظور بهبود عملکرد تحصیلی دانش آموزان و افزایش علاقه مندی آنان به این درس، از راهبردهای موثر نظیر یادگیری اکتشافی استفاده نمود.
کلیدواژه ها:
یادگیری اکتشافی، جغرافیا، راهبرد، تعلیم و تربیت
وضعیت : مقاله پذیرفته شده است
کاربرد دانش موضوعی - تربیتی (pck) در آموزش جغرافیا