راهکارهایی برای آموزش مجازی جغرافیا
کد مقاله : 1056-CNF
نویسندگان:
زهرا رنجبر باروق *
دانشکده علوم جغرافیایی دانشگاه خوارزمی تهران
چکیده مقاله:
طبیعت، آزمایشگاه اصلی علم جغرافیاست. از اینرو پیکره اصلی این علم جهت شناخت، یادگیری و آموزش بر روش‌های میدانی به ‌ویژه مشاهده‌ی مستقیم بنا نهاده شده است. مشاهده‌ی مستقیم فرآیندها و جمع‌آوری داده‌های دست اول در قالب بازدید‌های میدانی علمی علاوه بر روش‌های نوآورانه و خلاق آموزش، در کلاس درس آموزش جغرافیا اهمیت بسزایی دارد. تعامل مستمر و مشارکت فعال و هدفمند دانشجویان در جریان اینگونه یادگیری‌های کاوشگرانه، ضمن ایجاد جذابیت و عینی کردن موضوعات درسی، باعث تحقق یادگیری معنادار و شوق آفرین و همچنین کسب مهارت‌های علمی جغرافیا توسط آنان خواهد شد. بنابراین نیاز است که برای تدریس و آموزش آن نیز از روش‌های متناسب بهره گرفته شود. یکی از روش‌هایی که هم توانایی آموزش مطلوب درس جغرافیا را دارد و هم به‌عنوان یکی از روش‌های نوین تدریس متناسب با تغییر و تحولات شیوه‌های آموزشی عصر کنونی است، روش تدریس مبتنی بر بازدیدهای میدانی می‌باشد. با توجه به برقراری فاصله‌ی اجتماعی به علت بروز بیماری ناشی از کووید١٩ ، در این مقاله سعی بر این داشتم تا تجربه‌ای از انجام بازدید میدانی بصورت مجازی با استفاده از نرم افزار Google Earth را شرح دهم.
کلیدواژه ها:
آموزش مجازی، بازدید مجازی، جغرافیا، گوگل ارث
وضعیت : مقاله برای ارائه به صورت پوستر پذیرفته شده است
کاربرد دانش موضوعی - تربیتی (pck) در آموزش جغرافیا