تاثیر فناوری اطلاعات و ارتباطات بر کیفیت آموزش و چالش های یادگیری رشته ی جغرافیا
کد مقاله : 1037-CNF (R1)-FULL
نویسندگان:
مهناز مهدی زاده *
استادیار گروه علمی معارف اسلامی دانشگاه فرهنگیان واحد بنت الهدی صدر فردوس
چکیده مقاله:
امروزه فاوا به عنوان ابزاری مناسب جهت پویایی و تحول آموزش و یادگیری در نظامهای آموزشی جایگاهی در خور توجه دارد. در این مقاله سعی شده است تا با بررسی زیر ساخت های کتاب های درسی و ویژگی های منحصر به فرد آن در حوزه دانش جغرافیا ، تجربیات به دست آمده در تهیه و تدوین اولین کتاب درسی جغرافیا مبتنی بر فناوری اطلاعات و ارتباطات ارایه گردد. در بررسی حاضر، به رویکرد اطلاعات و ارتباطات اشاره خواهد شد و سپس ضرورت بهبود کتاب های درسی جغرافیا و علت فقر تدوین چنین کتاب هایی مورد بررسی قرار خواهد گرفت. در بخش بعدی مشکلات تولید این دسته از کتاب های درسی با روی کرد جدید مطرح شده و آن گاه ویژگی های آنان مرور می شوند.بر شمردن تطبیقی مزایا و معایب کتاب های درسی جغرافیا در دو روی کرد سنتی و فناوری اطلاعات و ارتباطات بخش دیگری از این مقاله است . تقسیم بندی انواع کتاب های درسی در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات و ارایه تصویری از آینده این دسته از کتاب ها ممکن است زمینه ساز توجه نویسندگان و در نهایت خروج از وضعیت فعلی باشد. بنظر می رسد که نقش کتاب های درسی جغرافیا و ویژگی های کتاب درسی جغرافیا مبتنی بر روی کرد فناوری اطلاعات و ارتباطات، اصول حاکم بر کتاب های درسی جغرافیا و همچنین روش های تدریس محتوای جغرافیا مبتنی بر فناوری اطلاعات و ارتباطات از جمله چالش های بکارگیری فناوری اطلاعات بر آموزش رشته جغرفیا می باشد.
کلیدواژه ها:
جغرافیا، راهبردهای یادگیری - آموزش، عملکرد آموزشی، فناوری اطلاعات و ارتباطات، چندرسانه ای
وضعیت : مقاله برای ارائه به صورت پوستر پذیرفته شده است
کاربرد دانش موضوعی - تربیتی (pck) در آموزش جغرافیا