روش های تدریس موثر در آموزش جغرافیا
کد مقاله : 1028-CNF-FULL
نویسندگان:
محدثه ذبیحی مقدم *1، مهدی اخروی2
1دانشگاه فرهنگیان استان خراسان جنوبی، واحد بنت الهدی صدر فردوس
2دانشگاه فرهنگیان بیرجند پردیس امام سجاد (ع). واحد بنت الهدی صدر فردوس
چکیده مقاله:
جغرافیای امروز جغرافیای کاربردی است که وظیفه خود را دیگر تنها بیان و توصیف وضع موجود نمی‌داند، بلکه به بررسی و مطالعه وضع موجود یعنی کنش های متقابل عوامل مختلف طبیعی و انسانی در بستر مکان ها می پردازد تا برای انبوه مسائل جغرافیایی راه حل ارائه کند و در خدمت توسعه و به خصوص توسعه پایدار درآید. آموزش جغرافیا در درک و فهم مسائل و مشکلات محیطی و ارائه راه حل ها و برنامه ریزی های مربوط به توسعه نقش بسزایی دارد. آموزش جغرافیا می تواند دانش آموزان را به درک فرایند ها و ساختارهای مربوط به توسعه قادر سازد. در همین راستا مربیان و معلمان جغرافیا، وظیفه و مسئولیتی سنگین می یابند تا برای ایجاد دنیایی بهتر، با اعتماد به نفس بخشیدن به نسل جوان و هدایت و پرورش شهروندانی آگاه و مسئول تلاش کنند. وقتی تصمیم به تبدیل حضور جغرافیا از یک دانش توصیفی به علمی کاربردی با توانمندی‌های قابل ملاحظه گرفته می‌شود، در کنار ایجاد چنین دیدگاهی باید در تغییر روش‌های آموزش جغرافیا نیز تلاش کرد تا کلاس های خشک و بی روح را که تنها معلم فرمانروای مطلق است به کلاس‌هایی که دانش‌آموزان به صورت فعال در جریان یادگیری دخالت دارند تبدیل نمود. ایجاد امیدواری و انگیزش، پرورش روحیه انتقادی، تفکر خلاق و مهارت های ذهنی و عملی و ایجاد حس مسئولیت نسبت به محیط زیست با به کارگیری مناسب روش های تدریس و ارزشیابی و آگاهی همه جانبه از سوی معلمان میسر می‌شود.
کلیدواژه ها:
جغرافیا - روش تدریس - آموزش
وضعیت : مقاله پذیرفته شده است
کاربرد دانش موضوعی - تربیتی (pck) در آموزش جغرافیا