بررسی مشکلات آموزش جغرافیا و رفع موانع پیش رو در آموزش ابتدایی
کد مقاله : 1020-CNF (R1)-FULL
نویسندگان:
فاطمه رضائی شهرکی *، مهلاسادات رهنمایی
دانشگاه فرهنگیان
چکیده مقاله:
بسیاری از مسائل و موضوعاتی که انسان ها با آن مواجه اند بعد جغرافیایی دارد به همین دلیل آموزش جغرافیا به صورت تلفیقی با مطالعات اجتماعی یا به صورت مستقل در همه کشورهای جهان صورت می گیرد. در ایران در پایه ابتدایی درس جغرافیا با عنوان مطالعات اجتماعی آموزش داده می شود. جغرافیا شاخه‌ای از علوم اجتماعی است که به مطالعه پراکندگی مکانی انسان ها و پدیده‌های فیزیکی زمین می پردازد و پلی میان علوم طبیعی و علوم انسانی و یک دانش بین رشته‌ای محسوب شود.هدف نهایی مطالعات اجتماعی تربیت شهروند مطلوب است وشهروند مطلوب کسی است که دانش ها مهارت ها و نگرش هایی که لازم است افراد یک کشور دارا باشند کسب کرده باشد.آموزش جغرافیا با توجه به توان و گستره زیاد و عمیقی که در این عرصه دارد، نقش مهمی را در تربیت شهروندی ایفا می کند ودانش آموزان با آموختن جغرافیا به آگاهی های علمی و مهارت های علمی بسیاری مجهز می شوند. می توان دو رسالت عمده برای آموزش جغرافیا برشمرد: ابتدا انتقال دانش جغرافیایی به دانش آموزان و فراگیران و دوم ایجاد احساس و روحیه مشارکت در تربیت اجتماعی فراگیران به عنوان افرادی آگاه ومتعهد. هدف از پژوهش حاضر شناسایی و معرفی درس جغرافیا و بیان مشکلات و موانعی است که بر سر راه تدریس جغرافیا در دوره ی ابتدایی قرار دارد که به صورت روش تحلیلی-توصیفی مورد بررسی قرار داده شده است و هم چنین در این پژوهش سعی شده است به ارائه ی راهکار های اجرایی برای رفع این موانع پرداخته شود.
کلیدواژه ها:
دوره ابتدایی – جغرافیا – آموزش – موانع و مشکلات
وضعیت : مقاله برای ارائه به صورت پوستر پذیرفته شده است
کاربرد دانش موضوعی - تربیتی (pck) در آموزش جغرافیا