آموزش پایدار جغرافیا بر پایه بازدیدهای علمی در دانشگاه فرهنگیان نمونه موردی(پردیس های استان البرز
کد مقاله : 1010-CNF (R1)-FULL
نویسندگان:
ولی اله نظری *1، علی صادقی2، سعیده سلیمیان3
1مدیر گروه علوم انسانی و اجتماعی
2استادیار گروه علوم انسانی
3کارشناس آموزش جغرافیا
چکیده مقاله:
آموزش جغرافیا در جهان مدرن امروز فقط بسنده به کلاس و تدریس های سنتی نیست بلکه به کمک روشهای مدرن یاددهی– یادگیری ،تلاش می گردد که در دانشگاه ها و مدارس آموزش جغرافیا بر اساس علاقه،امکانات بروز،استفاده از تکنولوژیهای نوین و همچنین بحث مهم بکار گیری بازدیدهای علمی باشد تا بتواند در علاقه مندان به حوزه آموزش جغرافیا یادگیری عمیق و پایدار ایجاد نماید از این رو تحقیق حاضر هم بر اساس آموزش پایدار جغرافیا در سطح دانشگاه فرهنگیان استان البرز که قطب اول آموزش جغرافیا در سطح دانشگاههای فرهنگیان سراسر کشور می باشد صورت گرفته است.تحقیق حاضر با روش توصیفی تحلیلی ،ضمن تبیین اهمیت بازدیدهای علمی در میزان یادگیری دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان استان البرز ،تلاش کرده است که به بررسی نتایج اثر گذار برنامه جامع بازدیدهای علمی در رشته جغرافیا بر پایه دروس توزیعی هشت ترم پردازد.یافته های توصیفی تحقیق حاضر حاکی از آن است که در طول هشت ترم آموزش جغرافیا در سطح پردیسهای دانشگاه فرهنگیان استان البرز بطور منظم و مستمر بازدیدهای علمی فراخور دروس، ضمن تدوین و برنامه ریزی ،مورد اجرا قرار گرفته و نتایج قابل اثر گذاری را در فرایند آموزش جغرافیا ایجاد کرده و ضمن کسب رضایت حداکثری در بین دانشجو معلمان دو پردیس موجب ،بالا رفتن سطح آموزشهای میدانی در دو پردیس گردیده و دیدگاه های مسئولان امر را در این خصوص تحت تاثیر قرار داده و باور اینکه بازدیدهای علمی در دانشگاه فرهنگیان به آموزش پایدار جغرافیا کمک کرده است را بشدت تقویت نموده است.
کلیدواژه ها:
آموزش پایدار،جغرافیا،دانشگاه فرهنگیان،بازدید های علمی،برنامه ترمی بازدید های علمی
وضعیت : مقاله برای ارائه شفاهی پذیرفته شده است
کاربرد دانش موضوعی - تربیتی (pck) در آموزش جغرافیا